Heb jij al een brand story? Waarschijnlijk wel. Het is de tekst op je website onder het kopje ‘Over mij’. Vaak gebruik je ook een afgeleide van deze tekst op je social media pages. De vraag is: hoe tevreden ben je over deze tekst en klopt hij nog met wie je vandaag bent?
Alle begin is moeilijk
In deze blog deel ik heel wat tips om je brand story te (her)schrijven. Maar voor je aan de slag gaat, wil ik nog even benadrukken dat dit echt niet makkelijk is. Geef je zelf dus de kans om in de mist te gaan. Gooi het kind niet meteen met het badwater weg. Probeer het desnoods een paar keer opnieuw. Wat ook helpt om in the mood te komen, is het lezen van enkele andere brand story’s die je zelf heel inspirerend vindt.
Interview jezelf
Klaar om erin te vliegen? Super. Maar wacht nog even met schrijven. Beeld je in dat men je dadelijk komt interviewen voor een diepgaand artikel in een fancy magazine. Zet jezelf in de plaats van de journalist. Wat wil je zeker te weten komen? Misschien heb je wel een scoop die nog niemand over jou weet? Wat maakt jou bijzonder? Anders? Brainstorm met jezelf en probeer te achterhalen wat je zelf graag zou lezen. Je weet wel, the juicy bits.
Schrijf het scenario van jouw levensfilm
Nu kan je aan de slag met je pen. Stel dat je jouw leven zou verfilmen: hoe zou het scenario er dan uitzien? Wat komt wel in de film, en wat niet? Lang niet alles wat je is overkomen, is relevant of spannend. En zo zijn er ongetwijfeld een aantal gebeurtenissen in je leven die wel bepalend zijn voor het verdere verloop. Schets dit in een paar steekwoorden en beslis wat je vermeldt en wat niet. Dit wordt de backbone van jouw brand story. Zodra je dit hebt, kan je het verder gaan uitschrijven.
Wat was het kantelpunt?
Iedereen heeft wel een kantelpunt in zijn of haar leven. Sommige zelfs meerdere. Maar meestal is er toch 1 bepaald moment waarop je tot de conclusie komt dat je het over een andere boeg wil gooien. Misschien een ontslag of een burn-out. Maar het hoeft niet zo dramatisch te zijn. Soms is het een gesprek met iemand anders, of een zinnetje dat je ergens las waardoor ineens het licht aanging. Dat kantelmoment vormt de kern van je brand story, wat het heeft lijnrecht geleid tot de persoon die je nu bent. Bouw je tekst op naar dat kantelpunt, en benoem heel duidelijk welke switch dit bij jou teweeg heeft gebracht.
Zoom in op je missie of why
Zodra je je kantelpunt in beeld hebt, kan je dit meteen ook koppelen aan je missie of why. ‘Nadat ik mijn ontslag had gekregen als manager, besefte ik dat ik het 1-op-1 coachen het meeste zou missen. Want op die manier breng ik echt het beste in anderen én mezelf naar boven. En zo werd meteen duidelijk waar mijn pad lag.’ Bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je missie of why echt heel duidelijk in je tekst naar voor komt. Als je iets schrijft over je kindertijd – dit is overigens geen must – kan je aantonen dat het hier al duidelijk was wat later jouw missie zou worden.
Zorg voor een happy end
Je verhaal staat intussen op papier. Nu is het belangrijk dat je oersterk en positief eindigt. Het einde van jouw brand story is vandaag: wat je doet en bent voor anderen. Dat mag je dus flink in de verf zetten. Want dit is waar het verhaal echt begint. Maak je lezer warm en enthousiast om met jou het gesprek aan te gaan, want door alles wat je hebt meegemaakt ben jij dé persoon die kan helpen.
Ga schrappen zodat het stroomt
Je tekst is klaar. Maar hij is ongetwijfeld veel te lang. Nu kan je gaan schrappen. Wees streng voor jezelf. Er is geen ideale lengte voor een brand story, maar ik zou proberen om tussen de 350 à 500 woorden te blijven. Waar je in deze fase vooral op moet letten, is dat je tekst ‘stroomt’. Het moet echt lezen als een trein. Voel je het niet meteen? Laat het dan even liggen en kijk er de volgende dag nog eens naar. Zodra jij tevreden bent, kan je je tekst laten nalezen door iemand die je goed kent, bij voorkeur in je werkcontext. Herkent deze persoon jou in de tekst? En voel je je er zelf goed bij? Dan ben je klaar. Je brand story kan de wereld in. Schouderklopje voor jezelf!
Ik hoop dat ik je met deze tips alvast flink op weg heb geholpen om aan de slag te gaan met je brand story. Ik ben er zeker van dat je er mooi verhaal van maakt. Ben je toch wat onzeker of heb je graag dat ik met je meedenk of meekijk? Met plezier. Boek een Laser Call. Samen zorgen we voor een st(r)omende brand story.