blog-relevantie

Content marketing is eigenlijk heel eenvoudig. Alles staat of valt met relevantie. Door relevanter te communiceren, zal het aantal content voltreffers exponentieel stijgen en kan de curve met tegenvallende campagnes of amper bezochte webpagina's sterk worden afgevlakt.


Wat is relevantie?

Volgens Van Dale betekent 'relevant' letterlijk van belang of van betekenis. In content marketing benoemen we dit een stuk specifieker: relevantie is de overlap tussen wat u als organisatie wil vertellen en wat uw ontvangers graag willen horen.

En hier wringt al snel een schoen. Die overlap is vaak veel kleiner dan men denkt.

Bedrijven hebben veel te vertellen. En dat doen ze ook. Maar een deel van de boodschap gaat vaak verloren omdat het niet echt beantwoordt aan wat hun audience wil horen.


Waar zit dan die overlap?

De overlap -ook wel smakelijk de sweetspot genoemd- wordt duidelijk door 2 zaken zichtbaar te maken. Het eerste is datgene wat u als bedrijf wil vertellen. Door marketing-, content- en PR-plannen samen te leggen en ze te clusteren per doelgroep, krijgt u snel een goed beeld. Helemaal mooi wordt het wanneer dit nog eens wordt getoetst aan de missie en visie van de organisatie. Het is een uitstekende gewoonte om deze teksten regelmatig van onder het stof te halen en eventueel op te frissen of, indien nodig, volledig te herschrijven. De tool bij uitstek hierbij is het golden cirkel-model van Simon Sinek.


Verrassende insights

De volgende stap is het in kaart brengen van de behoefte van uw doelgroep. Welke informatie willen uw (potentiële) klanten over uw bedrijf ontvangen? De snelste en makkelijkste manier om dit te weten te komen, is door het hen gewoon zelf te vragen, bijvoorbeeld via een survey. Dit kan tot verrassende insights leiden. Misschien heeft uw doelgroep vooral behoefte aan concrete tips en gefundeerd advies. Of is men eerder geïnteresseerd in promoties. Merken die zich willen profileren als authentiek en ethisch, zullen dit moeten 'bewijzen' met specifieke content, bijvoorbeeld een blik achter de schermen. Elke doelgroep is uniek, en heeft dus specifieke wensen.


"Welke informatie wil uw doelgroep van u ontvangen?

Vraag het hen gewoon zelf!"


Kill your darlings

Zodra deze klantbehoefte zichtbaar en concreet is, wordt het een stuk makkelijker om relevant te communiceren. Hoewel dit vaak ook tot moeilijke discussies leidt. Creatieve ideeën die op papier écht werken, verhuizen na een check met de doelgroepbehoefte soms beter naar de neen-stapel. 'Kill your darlings' is in deze fase onvermijdelijk. Niet makkelijk, maar wel dapper en vooral doeltreffend.


Moet alles dan altijd relevant zijn?

Wil dat zeggen dat er enkel nog gecommuniceerd mag worden over wat echt relevant is voor uw doelgroep? Veel hangt natuurlijk af van uw bedrijfsdoelstellingen. Hoe relevanter uw communicatie, hoe beter de resultaten, dat spreekt vanzelf. Toch is het geen probleem om uzelf hier wat marge te gunnen. Denk aan de 80/20-regel uit de dieetwereld: probeer 80% van de tijd relevant te communiceren, maar hou 20% ruimte om ook eens iets te vertellen dat uw organisatie gewoon zelf leuk vindt om te delen. Kanaalkeuze speelt hier een belangrijke rol. Een jarige medewerker in de kijker zetten met een vrolijke, gepersonaliseerde verjaardagshoed werkt prima op LinkedIn, maar is wellicht minder relevant op uw homepage. Tenzij uw bedrijf verjaardagsartikelen verkoopt, natuurlijk.


Vorige blogberichten:


Artikels voor wearebossy.be:


Hoe relevant is relevantie? 


Marthe Van Campenhout - 8 mei 2020


Klanten

BOSSY ° Group-IPS ° Het Gezonde Huis ° Pantarein Publishing ° Therabel Pharma ° United Talent ° United Talent Coacht

Marthe Van Campenhout

copywriter - content marketeer - consultant

marthe@contentatelier.be


 © Contentatelier 2019

Deze website maakt gebruik van cookies, o.a. om bezoekersgedrag en verkeer te analyseren en de effectiviteit van campagnes te meten. Lees het cookiebeleid voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt uitschakelen. Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

Lees meer
Accepteren