In 10 stappen naar een contentstrategie die werkt

BLOG

De contentstrategie. Meestal is dit niet het onderdeel waar mijn klanten blij van worden. Zelf ben ik ook niet zo’n strategisch type. Ik ben meer van de actie. Doorpakken. Snel resultaten boeken. Toch vormt de contentstrategie een vast onderdeel van mijn programma. Net omdat het de beste manier is om resultaten te behalen én te weten of je goed bezig bent.

 

Het goede nieuws? Een contentstrategie hoeft helemaal niet complex te zijn. Volg je mijn 10 stappen, dan hou je het strak en simpel en kost het je niet veel tijd. Want de meeste elementen heb je al, het is gewoon een kwestie van alles even netjes op een rij te zetten en met elkaar te verbinden.

 

Stap 1: Kies 1 doelstelling

Jouw strategie is de manier waarop je je doelstelling behaalt. Stap 1 is dus het benoemen van die doelstelling. Wat wil je bereiken met je content? Wellicht heb je verschillende doelen, maar ik adviseer om er 1 uit te pikken en dat als hoofddoel te benoemen. Aangezien ik deze blog schrijf voor gevestigde coaches, trainers, consultants en experts, ga ik er vanuit dat het aantrekken van nieuwe klanten jouw belangrijkste doelstelling is. Eens? Alrighty, dan kunnen we al meteen over naar stap 2. Ik zei je toch dat dit simpel was?

 

Stap 2: Stel je niche scherp

Ook je doelgroep heb je waarschijnlijk al helder in beeld. De uitdaging hier is om dit zo scherp mogelijk te krijgen. Ik heb het dus liever over je niche dan over je doelgroep. Want ook hier geldt: hoe strakker, hoe simpeler. Stel: je bent een business coach voor ondernemers. Gaat het om starters of ondernemers die al een tijdje bezig zijn? Wat is hun minimum omzet? Focus je op een bepaald gender? Leeftijdsgroep? Sector? Een specifiek onderdeel van hun business?

Dit is een oefening waarbij ik vaak op weerstand stuit. De klant in kwestie wil bijvoorbeeld graag verschillende doelgroepen bedienen. Kiezen voelt dan aan als verliezen. Toch is het net omgekeerd. Hoe scherper je niche, hoe sterker je strategie en hoe beter je content. Dat merk je ook in stap 3.

 

Stap 3: Omschrijf je persona

Zodra je je niche helder hebt, wordt het omschrijven van je persona kinderspel. Toch voelt ook dit vaak als een domper op de feestvreugde omdat het lijkt alsof je je gaat beperken. Niets is echter minder waar, want een duidelijke persona is jouw beste bondgenoot tijdens het maken van content.

Hoe ga je te werk? Dat beschreef ik uitgebreid in een vorige blog.

 

Stap 4: Formuleer je kernboodschap

Je kernboodschap benoem je als volgt: Ik [doe iets] zodat [mijn niche] [een bepaald verlangen krijgt ingevuld].

Enkele voorbeelden van sterke kernboodschappen:

‘Ik coach #1 ondernemers zodat ze knallen met hun content en efficiënt de juiste klanten aantrekken.’

‘Ik begeleid hybride teams in snel groeiende KMO’s zodat ze moeiteloos samenwerken en topresultaten behalen.’

‘Ik help carrière-gedreven koppels om hun relatie nieuw leven in te blazen zodat ze opnieuw voluit voor elkaar kiezen.’

Vind je het formuleren van je kernboodschap moeilijk? I feel you. Het is ook niet zo simpel, want in dit ogenschijnlijke eenvoudige zinnetje zitten heel wat fundamentele aspecten van wat je doet:

  • Je niche
  • Het verlangen dat je voor je niche helpt vervullen
  • Je why: het vervullen van dat verlangen is wat jou drijft

Maar eens je dit helder hebt, wordt het leven voor jou een stuk makkelijker, geloof me. Kom je er alleen niet uit? Doe de oefening samen met je business buddy of iemand die je goed kent. Of met je content coach natuurlijk.  (Hallo 🙋‍♀️!). Het zal je niet verbazen dat we uitgebreid bij dit onderdeel stilstaan tijdens onze eerste sessie die ik de ‘content essentials’ noem. Omdat dit zo belangrijk is, maak ik er misschien binnenkort wel een aparte blog over (mail me even als je dat fijn zou vinden).

 

Stap 5: Stroomlijn je aanbod

Je aanbod staat er natuurlijk al. Maar opnieuw: is het wel strak en simpel genoeg? Hoe meer formules of trajecten je aanbiedt, hoe moeilijker het wordt. Zijn ze nog allemaal relevant? Kan je vereenvoudigen? Is er 1 formule waar je op kan focussen en in de vitrine zetten?

Denk hier goed over na en zorg ervoor dat je aanbod volledig in lijn ligt met je hoofdboodschap. Als je het niet in 1 of 2 zinnen aan je buurvrouw kan uitleggen, is het waarschijnlijk te complex.

 

Stap 6: Kies je kanalen slim

Waarschijnlijk heb je dit al gedaan, maar het kan nooit kwaad om nog eens kritisch te kijken naar de kanalen waar je actief bent.

Naast een (strakke en simpele!) website, nieuwsbrief en blog, adviseer ik om op social actief te zijn waar jouw klanten zitten. In mijn geval is dat een combinatie van LinkedIn en Instagram en (iets beperkter) Facebook, maar dat kan bij jou anders zijn, zeker als je ook met video werkt. Het is een mythe dat je als succesvol ondernemer op alle social kanalen aanwezig moet zijn. Wel raad ik je aan om te werken met een blog en nieuwsbrief, omdat je daar zelf 100% vat op hebt. Social accounts worden steeds vaker gehackt of geblokkeerd, dus wees er niet volledig afhankelijk van.

 

Stap 7: Bepaal je contentpijlers

Je contentpijlers zijn de vaste thema’s waar je rond communiceert via je verschillende kanalen. Mogelijke contentpijlers zijn je aanbod en elementen eruit, je persoonlijke verhaal, je why, je waarden, testimonials van tevreden klanten, enzovoorts. Je boodschap (stap 4) vormt telkens de rode draad. Zorg dat je tussen de 5 en de 8 pijlers hebt, en wissel ze af in je content kalender.

 

Stap 8: Leg je call-to-actions (CTA’s) vast

Je CTA vormt het verschil tussen vrijblijvende content en conversie. De CTA bepaalt wat jij van je potentiële klant verwacht. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden: ‘Boek nu je gratis kennismakingsgesprek’, ‘Abonneer je op de nieuwsbrief’, ‘Volg me op social media’, enzovoorts.

CTA’s zijn zoals kruiden: onmisbaar, maar overdrijf er niet mee. Doseren is de kunst. Varieer met je CTA’s en plaats ze niet altijd en overal. Gouden regel wat websites betreft: elke pagina heeft een CTA nodig. Pagina’s zonder CTA voegen weinig toe en kan je dus beter schrappen of aanpassen.

 

Stap 9: Verwerk alles in je content kalender

Als je stap 1 tot en met 8 hebt uitgewerkt (een A4-tje volstaat), heb je je strategie in kaart. Je weet wat je gaat vertellen, aan wie en via welke kanalen. Maar hoe zet je dit om in de praktijk? Door te werken met een content kalender. Ook dit kun je heel eenvoudig houden en je hebt er geen ingewikkelde tool voor nodig (Excel werkt bijvoorbeeld prima). Als dit nieuw voor je is, werk dan met een maandelijkse kalender waarin je je nieuwsbrief en blog vast legt en tussendoor je social posts. Een frequentie van 3 posts per week is ideaal. Dat hoeft niet op vaste momenten te zijn. Belangrijk is dat je nu vooral gaat spelen met je contentpijlers en je CTA’s. Zo zorg je voor afwisseling, ritme en consistentie.

 

Stap 10: Meten is weten

Er is geen ingewikkeld KPI-dashboard nodig om te weten of je goed bezig bent. Hou gewoon maandelijks bij waar je leads vandaan komen. Noteer in je content kalender (die heb je toch al) welke posts het goed deden. Bekijk de open- en clickrates van je nieuwsbrief en hou bij welke onderwerpen beter scoren dan anderen. Is je website gekoppeld aan Google Analytics, dan kan je een stap je verder gaan en daar kijken via welke kanalen bezoekers toestromen en welke pagina’s ze bezoeken.

Zelf plan ik op het einde van elke maand een moment om dit te bekijken. Ik ben er amper een uurtje mee bezig, en het levert meteen heel wat waardevolle inzichten op. Merk ik dat een bepaalde aanpak niet goed werkt, dan stuur ik de volgende maand bij. Als je dit een tijdje doet, ontdek je bepaalde tendensen. Zo leer je je niche nog beter kennen en kan je verder gaan finetunen in je content aanpak.

 

Deze 10 eenvoudige stappen kosten je misschien een halve dag tijd. Een kleine investering die heel wat kan opbrengen: betere content, handige inzichten en vooral: meer leads. Ben jij iemand die toch liever ‘op gevoel’ blijft werken? Ook dat is natuurlijk prima. Misschien wel jammer van de kansen die je laat liggen?

 

Wil je graag nog meer verhelderende inzichten én mij voortdurend aan je zijde bij al je contentplannen? Ik ga dolgraag met je aan de slag tijdens mijn Content Coaching programma. We bepalen samen jouw strategie en leggen stevige fundamenten zodat je daarna vol vertrouwen je verhaal kan vertellen. 6 maanden lang sta ik je bij met tips, advies en schrijftraining. Op die manier bereik jij wat je wil, met teksten die werken.