Het wonder dat inspiratie heet

BLOG

Als high profile kennisondernemer is de kans erg groot dat jouw playground zich grotendeels online bevindt. Je bent aanwezig op social media, hebt misschien een nieuwsbrief of podcast en wellicht ook een website. Langs alle kanten word je gechallenged om ‘meer van jezelf te laten zien’. Maar hoever wil je daarin gaan? En is dat nu echt nodig?

Angst voor het oordeel

Ik zou deze blog hier en nu kunnen beëindigen met de tip die ik mijn klanten altijd geef: ‘Volg je gevoel’. Maar ik merk dat dat vaak niet voldoende is, omdat er toch heel wat weerstand en onzekerheid zit op dit thema. En dat is logisch. Want zodra je jezelf out there laat zien, word je blootgesteld aan Het Oordeel van de buitenwereld. En dat is vaak bikkelhard en onverbiddelijk. Je zou wel gek zijn om je nek uit te steken, als je ziet hoe sommige mensen reageren. Iedereen heeft tegenwoordig een mening over alles, en het is zo makkelijk om dat even op social te gooien.

Onder het wateroppervlak

En dat is meteen ook de reden waarom we ons massaal inhouden om te zeggen wat we eigenlijk willen zeggen. Het is een thema dat me persoonlijk sterk raakt, omdat ik weet dat er vandaag heel veel mooie content onder het wateroppervlak blijft.

Je merkt het het sterkste op LinkedIn. Er wordt steeds meer gezeurd over het feit dat mensen daar persoonlijke dingen delen. “Dat is meer iets voor Facebook,” klinkt het dan. Zelf ben ik het daar absoluut niet mee eens. Ik vind het net een verademing dat er ook echte, menselijke verhalen verschijnen, in plaats van de zoveelste teamfoto of zakelijke update. Wist je trouwens dat slechts 5% van de Belgen die aanwezig zijn op LinkedIn ook echt actief posten, en dat de overige 95% gewoon ‘lurkers’ zijn? Een mooie opportuniteit dus. Als je het aandurf, tenminste.

Het leven zoals het is

Zelf kijk ik reikhalzend uit naar de dag waarop ondernemers zoals jij nog zichtbaarder worden. En dan bedoel ik écht zichtbaar. Je leven zoals het is, dus ook de mindere dagen, de ladders in je kous en je kwetsbaarheid. Maar ook je ongezouten mening, verrassende zienswijze of misschien afwijkende visie. Ik ben er zeker van dat je die hebt. Net zoals ik er 100% zeker van ben dat er zoveel meer zit in jou dan wat je nu aan de wereld toevertrouwt. Want zodra ik met jou een persoonlijk gesprek aanga, zie ik heel wat interessante facetten die spontaan gaan blinken. En dan zie ik meteen ook zoveel contentmogelijkheden.

Duimpjes en hartjes

Je merkt het het sterkste op LinkedIn. Er wordt steeds meer gezeurd over het feit dat mensen daar pZelf Echt zichtbaar zijn is een keuze. Het vraagt behoorlijk wat lef. Maar het werkt wel. Want het zijn net die posts waarvan jij twijfelt of ze niet te ver gaan of te persoonlijk zijn, die werken. En dan heb ik het niet over likes of shares. Die gaan misschien tegenvallen en jou daardoor nog onzekerder maken. Staar je daar alsjeblieft niet blind op. Uit ervaring weet ik dat het vaak de posts met de minste duimpjes en hartjes zijn die het grootste effect hebben. Maar ook dat inzicht vraagt om moed en vertrouwen.

Mijn persoonlijke uitnodiging aan jou

Omdat ik weet dat jij op een berg waardevolle content zit, maar jezelf nog te vaak inhoudt, wil ik je graag liefdevol uitnodigen om bij je volgende post, nieuwsbrief, blog of podcast een stapje verder te gaan. Vertel iets over jezelf dat nog maar weinig mensen weten. Of deel die ongezouten mening die je normaal pas verkondigt aan je vrienden na dat tweede glas wijn. Gaan mensen daar iets van vinden? Uiteraard. Maar misschien zijn ze het wel roerend met je eens, of -nog beter- veranderen ze hun eigen zienswijze. Er zal ook altijd een groep zijn die het niet met je eens is. So what? Het gaat erom dat jij kleur bekent en ook echt durft staan waarvoor je staat. Op die manier richt je je laserstraal op je niche, en dat brengt veel meer op dan met je zaklamp flitsen over de massa.


Wil je graag nog meer verhelderende inzichten én mij voortdurend aan je zijde bij al je contentplannen? Ik ga dolgraag met je aan de slag tijdens mijn Content Coaching programma. We bepalen samen jouw strategie en leggen stevige fundamenten zodat je daarna vol vertrouwen je verhaal kan vertellen. 6 maanden lang sta ik je bij met tips, advies en schrijftraining. Op die manier bereik jij wat je wil, met teksten die werken.