Vragen over copywriting of content marketing?

Hier vind je alvast heel wat antwoorden.

Als bedrijf heb je een bepaalde niche: expertise die jou uniek maakt. Je hebt ook een doelgroep waarop je die unieke kennis wilt overbrengen. Jouw content-sweet spot is waar die twee elkaar overlappen: content waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en die ze niet kunnen vinden bij de concurrentie. Bepaal jouw sweetspot en je creëert content die een verschil maakt.

Een persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant of gebruiker. Door de belangrijkste kenmerken (leeftijd, geslacht, hobby’s, interesses…) van jouw klanten samen te voegen, maak je een fictieve persoon waaraan je al je contentideëen kunt toetsen. Bedenk je nieuwe insteken voor content, dan stel je jezelf altijd de vraag: zal iemand met die bepaalde kenmerken deze insteek interessant vinden? Is het antwoord ‘ja’, dan kan je ermee aan de slag.

De customer journey of de klantenreis is de weg die een klant aflegt om tot de aankoop van een bepaald product of dienst over te gaan. Door de reis van potentiële tot loyale klant goed in kaart te brengen, kan je met je content inspelen op elke fase in die reis. Wil je mensen aanspreken die jouw product of dienst nog niet kennen? Dan zal je een andere insteek kiezen dan wanneer je schrijft voor doorwinterde klanten.

Contentpijlers zijn categorieën waarin je je content opdeelt. Welke onderwerpen wil je consequent aan bod laten komen in jouw content en in welke vorm? Door daarin heldere keuzes te maken, wordt het een stuk makkelijker om content te schrijven en geef je structuur aan je website of blog. De waarden van je organisatie vormen alvast interessante pijlers. Je contentpijlers bepaal je op basis van de informatiebehoefte van je doelgroep en de expertise die je in huis hebt. Denk daarbij ook aan je sweet spot. Twee tot zes contentpijlers gekozen? Dan kan je ermee aan de slag!

De basis van alles: waarom doe je wat je doet? Wat is jouw drijfveer? Welk doel zit er achter jouw onderneming of organisatie? ‘We bouwen goede websites’ is heel wat minder overtuigend dan ‘We bouwen websites omdat we geloven dat we daarmee jonge ondernemers kunnen helpen om een goede business op te bouwen’. Met een goede ‘why’ geeft je jouw merk geloofwaardigheid en speel je in op het gevoel van je doelgroep. Simon Sinek legt dit goed uit met zijn Golden Circle-model. Bekijk de video.

Voor je content begint te maken, moet je weten aan welke informatie jouw klanten nood hebben. Dat noemen we de informatiebehoefte. De informatiebehoefte van je klanten hangt samen met de fase in de customer journey waarin ze zich bevinden, maar ook van welke interesses ze hebben.

Content is Engels voor ‘inhoud’ en is de verzamelnaam voor manieren waarop je verhalen informatie kunt delen: blogs, podcasts, video’s… Door content te delen maak je contact met potentiële klanten: je wilt hen vinden, raken en verbinden aan jouw merk door je verhaal zo authentiek en puur mogelijk te vertellen. Alles wat je deelt op je website, in folders, op sociale media en via andere kanalen is jouw content.

SEO (Search Engine Optimisation) of zoekmachine-optimalisatie is het optimaliseren van je teksten om zo hoog mogelijk in de organische resultaten van zoekmachines te verschijnen. Dat doe je enerzijds door de belangrijkste keywords op strategische plaatsen te laten terugkomen, maar ook door je doelgroep in het achterhoofd te houden en teksten te schrijven die hen interesseren.

SEA (Search Engine Advertising) of zoekmachine-adverteren betekent dat je betaalt om bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines te staan. Dat kan via services als Google Ads en Bing Ads. Je schrijft advertenties en betaalt om die advertenties te laten verschijnen als iemand een relevante zoekterm ingeeft.

Storytelling is een techniek waarmee je een boodschap brengt in de vorm van een goed verhaal zodat de essentie beter blijft ‘plakken’. Vandaag is het niet meer voldoende om de belangrijkste kwaliteiten van wat je aanbiedt in de verf te zetten: je moet je doelgroep overtuigen door een authentiek verhaal neer te zetten dat inspeelt op hun behoeften. Lees ook onze blogs over storytelling.

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je via content een bepaalde doelgroep wilt bereiken met als doel nieuwe klanten te krijgen en die te behouden. Die content kan bestaan uit blogs, posts op sociale media, whitepapers of andere contentmiddelen: zolang het maar bijdraagt aan het uiteindelijke doel dat je wilt bereiken.

Je doelgroep is een specifieke groep mensen die je wilt bereiken en waarbij je jouw product of dienst onder de aandacht wilt brengen. Die doelgroep bepaal je aan de hand van jouw ideale klanten. Welke kenmerken en gedragseigenschappen hebben zij gemeenschappelijk? Wat is hun geslacht, leeftijd, hun interesses, hun woonplaats…? Door jouw doelgroep nauwkeurig te bepalen kan je heel gericht content creëren en marketingcampagnes opzetten.