Elke goede contentstrategie volgt 3 basisprincipes: consequentie, consistentie en relevantie. Over relevantie heb ik het binnenkort nog, maar vandaag wil ik even inzoomen op consequentie en consistentie. En dan wordt het tijd dat ik je vertel over mijn Kitchenaid keukenrobot.
December 2019. Als grote Kitchenaid fan deed ik mee aan een wedstrijd op Instagram. Elke dag kon je een prachtige keukenrobot winnen. Je moest enkel creatief antwoorden op een vraag die werd gesteld, genre ‘Beschrijf jouw mooiste Kerstherinnering’. Als copywriter vond ik dat ik wel een flinke voorsprong had, dus ik deed vrolijk mee.
De winactie duurde ongeveer een week, en elke dag opnieuw verscheen dus zo’n shiny hebbeding op mijn netvlies. De vragen van de winactie waren niet bijster origineel; mijn antwoorden waren dat wel. Vond ik. Ik deed echt mijn best. Alleen jammer van die pakweg 736 andere reacties.
Lang verhaal kort: ik won geen Kitchenaid keukenrobot. Maar omdat ik elke dag opnieuw met zo’n dream machine werd geconfronteerd, stond hij in mijn gedachten al te blinken op mijn aanrecht. Het was dus onafwendbaar: nog voor het jaar voorbij was, had ik hem gewoon zelf gekocht. Keizerrood, met een handige citruspers erbij.
Om maar te zeggen: consistent en consequent zijn werkt. Herhaling is een van de oudste en efficiëntste marketingtechnieken. Als je het op de juiste manier toepast. Want er is natuurlijk een valkuil: je wil geen plaat zijn die blijft hangen.
En dat is nu het mooie aan content: je kan er eindeloos mee variëren. Net zoals Eskimo’s massa’s woorden hebben voor sneeuw, kan je ook op heel wat verschillende manieren vertellen over jouw business. Het is een kwestie van creatief zijn, vanuit verrassende invalshoeken werken en zoveel mogelijk verschillende aspecten van jou en je aanbod in the picture te zetten. Zodat ook jij onafwendbaar wordt.
Hoe doe je dit nu concreet?
1) Ga even in brainstorm-modus, bekijk je aanbod aandachtig en ontrafel alle aspecten ervan. Hoe werkt het? Wat levert het op? Wat bracht je op het idee om het zo te ontwikkelen? Stel jezelf deze en heel wat andere vragen. Elk antwoord geeft een andere invalshoek om over je aanbod te vertellen.
2) Ga in dialoog met je klanten. Wat vinden zij waardevol aan jouw manier van werken? Waarom zouden ze jou aanbevelen? Wat maakt jou anders? Niet alleen levert dit waardevolle testimonials op, het geeft jou ook nieuwe inzichten. Dit ‘outside-in’ denken is goud waard voor je business. Je zal het me nog vaker horen zeggen.
3) Ga aan de slag met deze ideeën en schrijf je posts, nieuwsbrieven en blogs (meer tips hierover lees je hier). Creëer, experimenteer en varieer. Maar zorg voor 1 belangrijke contstante: je call-to-action (een gratis kennismakingsgesprek, bijvoorbeeld). Hier klop je op het nageltje. Voorzie zeker geen CTA bij elke post, maar wel voldoende, zodat jouw audience weet waar het bij jou om gaat.https://contentatelier.be/2021/11/04/het-beste-moment-om-je-teksten-te-schrijven/
Wees dus niet bang om (creatief) in herhaling te vallen. Door consistent, consequent en relevant in het vizier van je klanten te komen, blijf je top of mind. En dat is waar je wil zijn op het moment dat knopen worden doorgehakt.