blog-contentpollutie

Elke dag opnieuw verbaas ik me over de enorme hoeveelheid gratis content die overal te rapen ligt, al dan niet in ruil voor een e-mail adres. Op mijn desktop staat een mapje 'te lezen', bomvol whitepapers, e-books en allerlei andere interessante lectuur. Een gelijkaardig mapje heb ik in mijn mailbox. Ik blijf dapper downloaden en archiveren, maar echt iets lezen is helaas nog niet gelukt.


En daarom vraag ik me af: is het wel nodig, al die gratis, waardevolle content waarmee we elkaar liefdevol om de oren slaan? 


Steeds meer bedrijven investeren in content. Als content marketeer juich ik dit uiteraard toe. Wel stel ik me de vraag of we niet beter werken aan de kwaliteit in plaats van te focussen op kwantiteit. Waaraan ik wel meteen wil toevoegen dat de kwaliteit van de op te rapen content vaak enorm hoog is. Het is alleen zodanig veel, dat een groot deel ondergesneeuwd raakt. Zonde.


Het wordt ons ook langs alle kanten toegeroepen om zoveel mogelijk content te maken en dit op alle mogelijke kanalen te herproduceren. Google smult ervan, en het zal ongetwijfeld opbrengen, maar voor mijn gevoel klopt dit niet. Onlangs las ik een reeks tips om met zo weinig mogelijk moeite zoveel mogelijk posts te produceren. Is dat dan de bedoeling? En hoe zit het dan met relevantie? Want dit gaat uiteindelijk wél ten koste van kwaliteit. Door deze contentpollutie in de hand te werken, maken we het voor elkaar en onszelf alleen maar moeilijker, toch?


Valt dit nog terug te draaien, of zijn we terecht gekomen in een eindeloze vicieuze cirkel van content die leidt tot meer content? Geen idee. Misschien stevenen we wel af op een enorme content meltdown, gevolgd door een oorverdovende online stilte. Om daarna weer volledig terug te plooien op de essentie. Een heerlijk vooruitzicht.


In elk geval nog snel even deze blog live zetten, voor het zover is...


Contentpollutie


Marthe Van Campenhout - 28 november 2019


Klanten

BOSSY ° Group-IPS ° Het Gezonde Huis ° Pantarein Publishing ° Therabel Pharma ° United Talent ° United Talent Coacht

Marthe Van Campenhout

copywriter - content marketeer - consultant

marthe@contentatelier.be


 © Contentatelier 2019

Deze website maakt gebruik van cookies, o.a. om bezoekersgedrag en verkeer te analyseren en de effectiviteit van campagnes te meten. Lees het cookiebeleid voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt uitschakelen. Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

Lees meer
Accepteren