blog

Aangezien ik al een tijdje bezig ben, reken ik mezelf nog tot de categorie ‘old school copywriters’. Wanneer ik verhalen vertel, doe ik dat met woorden. In de huidige online wereld is dit echter lang niet meer voldoende. Er wordt steeds minder gelezen en mensen hebben behoefte aan (bewegend) beeld. Maar wanneer kies je voor video en wanneer voor tekst? Of is een combinatie van beide het beste?


Als het snel moet gaan

Hierover had ik onlangs een interessant gesprek met de mensen van Cooler Media. Zij maken o.a. video’s, animaties en infographics om complexe zaken begrijpelijk te maken. En dat is fijn, want uitleggen hoe suikerbieten worden omgezet in suiker, bijvoorbeeld, gaat veel sneller via een goed gemaakte video dan via een volledig uitgeschreven tekst. De reden? Het menselijk brein neemt visuele elementen 60.000 maal beter op dan pure tekst. In een wereld waarin alles snel moet gaan en de aandachtsspanne erg kort is, is video dus ideaal.


Eigen tempo

Toch hou ik zelf ook wel van een goed geschreven tekst die ik op mijn eigen tempo kan lezen. Het voordeel van een tekst (nieuwsbrief, webpagina, blog) is dat de creatie vaak ook een stuk sneller gaat dan het maken van een video. Want vergis u niet: bij het maken van een video, of zelfs een animatie, komt echt heel wat kijken, ook als u specialisten inschakelt (wat ik ten zeerste adviseer). Budgettair gezien moeten er dus verstandige keuzes gemaakt worden.


"Wanneer voldoende middelen beschikbaar zijn, is een slimme combinatie van video én copy ideaal."


Combinatie van tekst en beeld

Bij een boodschap van strategisch belang is mijn advies om voldoende middelen te investeren in een goed gemaakte video op uw website of blog, maar er ook voor te zorgen dat u diezelfde boodschap verwerkt in de begeleidende tekst. Er zijn nog steeds mensen die liever lezen dan kijken en op deze manier bereikt u beiden. Zelf ben ik zowel een kijker als een lezer en ik merk dat een boodschap veel beter blijft hangen als ik deze op 2 verschillende manieren krijg aangereikt.


Conclusie: wanneer er voldoende middelen beschikbaar zijn, is een slimme combinatie van video én copy de beste manier om uw doelgroep te raken.


Deze blog werd geschreven in samenwerking met Cooler Media | The Explanation Company.



Vorige blogberichten:


Wanneer kies je voor video?

En wanneer voor tekst? 


Marthe Van Campenhout - 27 februari 2020

Marthe Van Campenhout

copywriter - content marketeer - consultant

marthe@contentatelier.be


 © Contentatelier 2019

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Lees meer
Accepteren