blog online en content marketing

Content marketing & online marketing gaan hand in hand. Beide hebben elkaar nodig en versterken elkaar. Maar wat is nu het verschil tussen een content marketeer en een online marketeer? En waarom heb je ze allebei nodig?


Hoe het ooit begon

Jaren geleden, toen bedrijven nog maar net begonnen met websites en nieuwsbrieven, had je de webmaster. Vaak was dat iemand met een IT-achtergrond die ook handig was met html. De focus lag toen vooral op de functionaliteit van de website. De inhoud werd meestal aangeleverd door de communicatieverantwoordelijke.


Door de jaren heen ontstonden heel wat meer rollen. Tegenwoordig spreken we van o.a. van web developers, (UX) designers, community managers, e-commerce managers, social media managers, online marketeers en content marketeers. Zelf bevind ik me in die laatste categorie. En die van de copywriters, en soms ook van de consultants, maar laat het ons voor deze blog simpel houden.


Yin en yang

Regelmatig merk ik dat het niet helemaal duidelijk is wat een content marketeer nu eigenlijk doet. 'Online' is toch nog vaak een grote verzamelnaam voor alles wat met websites, e-mail marketing, online advertising en social te maken heeft. En heel wat bedrijven vullen het ook anders in. Sommigen hebben enkel een content marketeer, anderen enkel een online (of digital) marketeer. In de ideale wereld heb je beide, en vormen ze elkaars yin en yang.


Schrijven, plannen, mappen

Een content marketeer is in de eerste plaats een schrijver. Iemand die bestaande content kan herformuleren of nieuwe content kan creëren. En daar dan ook geschikte beelden bij kan vinden, want ook beeld is content. De basistool van de contentmarketeer is de content kalender. Deze wordt bij voorkeur met de volledige marketingafdeling samen bepaald, en vormt een mix van interne en externe events en trends.

Wordt er met verschillende kanalen gewerkt (website, blog, nieuwsbrief, social, ...), dan zorgt de content marketeer ook voor de content mapping (het verdelen van de content over de relevantie kanalen). In een notendop.


"In de ideale wereld zet de online marketeer het kader uit
waarin de content marketeer aan de slag kan."



Strategie, budget en doelstellingen

Content creëren en publiceren is natuurlijk fijn, maar dit is enkel zinvol wanneer het gebeurt vanuit een groter geheel en strategisch plan: hét terrein van de online marketeer. Hij of zij doet de marktanalyse, bepaalt hoe de verschillende kanalen worden ingezet, welke budgetten er aan toe worden gekend en wat de (conversie)doelstellingen zijn. Ook het monitoren, meten en evalueren van de resultaten en bijsturen waar nodig hoort hierbij. Op die manier zet de online marketeer het kader uit waarin de content marketeer aan de slag kan. Dat beide profielen heel nauw samenwerken en zich soms zelfs op elkaars terrein begeven, spreekt voor zich. Een mooi voorbeeld is SEO-marketing: de strategie en zoekwoordenanalyse wordt geleverd door de online marketeer, waarop de content marketeer vervolgens aan de slag gaat met SEO-copywriting.


2-in-1?

Kun je beide rollen in 1 persoon combineren? Er zijn ongetwijfeld witte raven die van alle online markten thuis zijn, maar mijn ervaring is dat het toch 2 totaal verschillende disciplines zijn. Zelfs binnen content en online marketing zijn er nog heel wat verschillende specialisaties. Dat betekent echter niet dat je als organisatie beide profielen in huis moet hebben. Een in house content marketeer kan prima ondersteund worden door een externe online marketeer, of omgekeerd. Zelfs beide rollen kunnen worden uitbesteed. Eigenlijk zijn alle combinaties mogelijk, zolang beide marketeers maar lief en leed delen, in goede en kwade dagen.



Vorige blogberichten:


De (liefdes)relatie tussen content & online marketing 


Marthe Van Campenhout - 14 februari 2020


Klanten

BOSSY ° Group-IPS ° Het Gezonde Huis ° Pantarein Publishing ° Therabel Pharma ° United Talent ° United Talent Coacht

Marthe Van Campenhout

copywriter - content marketeer - consultant

marthe@contentatelier.be


 © Contentatelier 2019

Deze website maakt gebruik van cookies, o.a. om bezoekersgedrag en verkeer te analyseren en de effectiviteit van campagnes te meten. Lees het cookiebeleid voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt uitschakelen. Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

Lees meer
Accepteren