Jazeker! Copywriting en content writing worden nochtans vaak in een adem genoemd. Het verschil zit ‘m vooral in het doel van je tekst. Wil je je doelgroep overtuigen om -bij voorkeur meteen- actie te ondernemen? Copywriting will do the trick. Wil je een band opbouwen met je doelgroep? Content writing is the way to go!

Nienke Soontjens

Verkopen of verbinden

Of je aan copywriting of content writing doet, hangt af van wat je met je tekst wilt bereiken. Met copywriting wil je vooral mensen overtuigen en in beweging brengen. Dankzij de juiste tekst op de juiste plaats komen je klanten bij jou terecht en kiezen ze voor jouw merk, product of organisatie. Via content writing wil je klanten raken en verbinden aan jouw merk door je verhaal te vertellen. Bij de creatie van content vertrekken we vooral vanuit de behoefte van jouw doelgroep, terwijl we bij copywriting net focussen op jouw product, dienst of merk.

Zet je doelgroep aan tot actie met copywriting

Copywriting gaat dus vooral over overtuigen. Door de juiste woorden te kiezen en rake zinnen te formuleren, overtuig je je doelgroep van wat je te bieden hebt en zet je hen aan tot actie. In een wereld waar de concurrentie sterk is en waar je om de haverklap een advertentie voor je neus krijgt, moet je er als merk uitspringen. ‘Mensen lezen toch niet wat er staat’, hoor je vaak. En dat klopt: we scannen boodschappen eerder dan dat we ze aandachtig lezen. Net daarom is elk woord van belang. Schrijven, schrappen en schaven tot enkel de essentie overblijft, dat is de essentie van copywriting. We passen het vooral toe op webteksten, slogans, advertenties op sociale media, teksten op verpakkingen of sales presentaties.

Bouw een band op met je doelgroep via content writing

Waar copywriting vooral gaat over je product of dienst, kan je met content writing een stuk breder gaan. Alle mogelijke thema’s die zich in de leefwereld van je merk of product bevinden, zijn mogelijk relevant. Zo kan een producent van voedingssupplementen perfect een blog schrijven met tips voor een gezonde levensstijl zonder ook maar met een woord te reppen over de producten die hij verkoopt. Content writing gaat dan ook hand in hand met storytelling: door je verhaal zo authentiek mogelijk te vertellen, probeer je mensen je product, dienst, idee… echt te laten begrijpen en een band met je doelgroep op te bouwen. Het doel is hier niet zozeer verkopen, maar wel interesse opwekken en een langdurige relatie opbouwen. Dat kan via een blog of nieuwsbrief, maar ook op sociale media of magazines.

Kort en krachtig vs lang en informatief

Copywriting passen we vooral toe bij websiteteksten, advertenties, affiches… Daar is het de kunst om met zo weinig mogelijk woorden de boodschap duidelijk te maken. Kort en krachtig. Klaar en duidelijk. Recht voor de raap. Content writing focust op inhoud: teksten waarmee je een meerwaarde wilt bieden aan de lezer. Meestal gaat het dan over langere teksten, zoals blogposts, nieuwsbrieven, interviews en whitepapers. Teksten die je doelgroep leest ter ontspanning of om iets van te leren. Content is trouwens altijd een investering op lange termijn. Consequent veel content creëren zal uiteindelijk structureel meer bezoekers naar je kanalen brengen, maar je zal even moeten wachten op de eerste meetbare resultaten. Geef content tijd om te groeien en te evolueren. Het werpt zeker zijn vruchten af.

Het belang van SEO bij copy- en contentwriting

Teksten op het web moeten vindbaar zijn. Daar zorgen we voor via SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine-optimalisatie. Voor copy en content geldt daarbij het volgende principe: een goede copywriter begrijpt SEO, een goede content writer is een krak in SEO. Bij korte copy als baselines en advertenties primeert de boodschap: die moet meteen en in zo weinig mogelijk woorden duidelijk zijn. Angstvallig zoekwoorden in die zinnen proppen zal niet tot meer conversies leiden, integendeel. Bij content helpt het wél om die zoekwoorden regelmatig en op de juiste plaatsen -maar zeker ook niet teveel- aan bod te laten komen. Je wilt immers dat je content gevonden wordt als iemand zoekt naar info over een relevant onderwerp.

Waarom copy en content hand in hand gaan

Met catchy oneliners en gevatte social media ads grijp je de aandacht van je doelgroep. Met goede content hou je hen langer vast. Heb je steengoede taglines, maar geen content om je publiek mee te entertainen? Goed geprobeerd, maar je bent hen kwijt. Heb je een website vol sublieme content, maar geen rake slogans om je publiek te lokken? Gemiste kans. Copy en content moeten dus allebei goed zitten en elkaar versterken. Vergelijk het met de etalage van een winkel: in een winkel met een aantrekkelijke etalage zal je snel binnenstappen, maar als de winkel zelf jou niets te bieden heeft zien ze jou niet meer terug. Een winkel waar geen aandacht werd besteed aan de etalage zal je dan weer snel voorbij lopen. Copy en content versterken elkaar dus.

Zijn er dan geen gelijkenissen?

Natuurlijk zijn er tussen copywriting en content writing ook veel overeenkomsten. Het gaat altijd over teksten en die moeten goed geschreven zijn. Geen spellingsfouten, geen kromme zinnen en geen overbodige woorden. Focus op de essentie en altijd relevant. Bij Het Contentatelier is dat waar we ’s ochtends voor uit ons bed springen. Copy of content? Zolang we maar kunnen schrijven.

Heb jij sterke copy nodig om jouw doelgroep te overtuigen? Of goede content om jouw klanten aan jou te binden? Misschien wel allebei? Plan gerust eens een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.