Een paar jaar geleden werd de toekomst van digitale nieuwsbrieven in vraag gesteld. Intussen is het duidelijk: e-mail marketing is here to stay. Het levert echter alleen resultaat op als er rekening gehouden wordt met een aantal principes. Want de ontvangers van vandaag zijn kritisch, hebben weinig tijd en schrijven zich met 1 klik uit. Daarom 8 gouden (en haalbare) tips waarmee jij het verschil kunt maken.

Marthe Van Campenhout

1. Start met een plan

Veel bedrijven vermelden enthousiast een e-mail opt-in op de website en realiseren zich pas nadien dat ze dan ook een nieuwsbrief moeten voorzien. Beslis eerst over het format en de frequentie van je nieuwsbrief en maak vervolgens een kalender die je telkens per 3 maanden aanvult. Het is nog beter om ook de nieuwsbrieven zelf al voor te bereiden zodat het geen last-minute werk wordt. Wel is het verstandig om altijd wat ruimte te laten voor flexibiliteit.

2. Denk na over jouw doel en doelgroep

Een nieuwsbrief maken enkel en alleen om e-mail adressen te verzamelen, is geen goed idee. Begin er alleen mee als het voor jouw organisatie zinvol is. Bepaal dus eerst het doel en de doelgroep van je nieuwsbrief: (potentiële) klanten inspireren, producten in de kijker zetten, verkoop stimuleren, enzovoort. Uiteraard is een combinatie van meerdere doelstellingen mogelijk. Dit kan benoemd worden in de kalender en per nieuwsbrief worden bepaald. Het doel bepaalt dan meteen de belangrijkste call-to-action (vb. ‘Probeer het zelf’, ‘Koop nu’, ‘Ontdek voordelig’, ‘Lees er alles over’, enzovoort).

3. Maak iets moois van je opt-in

Het is best wel bijzonder als iemand zijn e-mail adres op jouw website (of elders) achterlaat. Hoe leuker de opt-in, hoe groter de kans op conversie. Blijf dus weg van de standaardformuleringen en probeer creatief te zijn, in de lijn van je aanbod en huisstijl. Vermeld ook duidelijk waarvoor iemand intekent en wees zo concreet mogelijk (vb. maandelijkse nieuwsbrief, wekelijke newsflash, onze seizoenaanbiedingen, …).

4. Verwelkom nieuwe inschrijvers

Maak werk van de bevestigingsmail die inschrijvers ontvangen. Ook hier mag het zeker wat origineler dan het gebruikelijke ‘Dank voor uw registratie’ of ‘Uw aanmelding werd succesvol geregistreerd in onze database’. De inschrijver gaf jou net toegang tot zijn of haar mailbox, dus daar mag best wel gepast en enthousiast op gereageerd worden. De bevestigingsmail is mogelijk het eerste contact via de mailbox van jouw (potentiële) klant. Het ideale moment om jouw bedrijf kort voor te stellen, een welkomstkorting aan te bieden of om een (gratis) voorproefje te geven van de diensten die je aanbiedt, zodat de ontvanger honger krijgt naar meer. Dit zal de open-rate van de volgende nieuwsbrief gevoelig verhogen.

5. Onderwerpregel, onderwerpregel, onderwerpregel

Wat ‘location’ betekent voor de vastgoedmarkt, betekent de onderwerpregel voor e-mail marketing. Alles dus. Zonder een goede subjectline maakt jouw nieuwsbrief geen schijn van kans om geopend te worden.

Begin met de basisprincipes:

  1. Hou het kort en krachtig
  2. Gebruik geen hoofdletters
  3. Vermijd alles waarmee je in de spamfilter dreigt te belanden.

Zorg ervoor dat de onderwerpregel de lading dekt (maak daarom eerst de nieuwsbrief zelf), zonder al het volledige verhaal te vertellen. Persoonlijk ben ik geen fan van emoji’s in de subjectline, maar in sommige gevallen werkt het wel. Eigenlijk is het schrijven van goede onderwerpregels een vak apart. Het belangrijkste advies hier is: wees creatief, test, probeer uit en evalueer. Let ook op de nieuwsbrieven van anderen: wat maakt dat jij ze opent?

6. Kies je afzender en reply-adres slim

Elke toekomstige klant die jou de toestemming geeft om hem of haar te mailen, verdient een correcte en persoonlijke behandeling. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief een duidelijke afzender heeft, bij voorkeur een persoon van vlees en bloed. Vermijd dus ‘info@’ adressen, of, nog erger: ‘noreply’-adressen. Stel het ook zo in dat mensen gewoon kunnen antwoorden door te replyen. Bij wie dit antwoord terecht komt, maakt niet zoveel uit, zolang het maar een medewerker of afdeling is die de reacties leest en correct opvolgt. Customer service of sales, bijvoorbeeld. Replies op nieuwsbrieven zijn vaak leads, en verdienen dus alle aandacht.

7. Doe de deur niet op slot

Het is wettelijk verplicht om in elke e-mailing een uitschrijfmogelijkheid te voorzien. Wie investeert in een kwaliteitsvolle nieuwsbrief en bovenstaande principes hanteert, hoeft hier echter niet voor te vrezen. Zit het uitschrijfpercentage per mailing onder de 3%, dan zit je goed. Ga de uitschrijflink echter niet ergens deep down in de catacomben van de e-mail footer verstoppen, want dat verhoogt alleen maar de irritatie en heeft een omgekeerd effect. Maak de uitschrijfprocedure strak en eenvoudig en vermijd dat mensen nog eens moeten inloggen om zich vervolgens uit te schrijven. Sommige bedrijven vragen op een laatste scherm nog naar de reden waarom iemand zich uitschrijft. Als dat op een creatieve manier gebeurt, eventueel met een knipoog, is dat helemaal prima, want dit kan interessante insights opleveren.

8. Meet, evalueer en stuur bij

Zodra je start met het versturen van nieuwsbrieven, krijg je een schat aan informatie via de verzendtool die je gebruikt. Interessante parameters zijn de open- en clickrate, het uitschrijfpercentage en de artikels waarop werd doorgeklikt. Door deze gegevens bij te houden in een dashboard, krijg je na verloop van tijd meer zicht op wat werkt (en wat niet), wat het makkelijker maakt om bij te sturen. E-mail marketing is een leerproces dat tijd vraagt. Gun jezelf ook die tijd.

Er valt uiteraard nog veel meer te zeggen over e-mail marketing. En omdat elk bedrijf anders is, is een goede e-mail marketing strategie echt maatwerk. Benieuwd welke puntjes we voor jouw e-mail aanpak nog op de i kunnen zetten? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.